- De jonge Amerikaanse content maker Morgan Young kwam in aanraking met generatieve AI via social media en werd zo een van de vroege gebruikers.
- Ze gebruikt chatbots zoals ChatGPT voor brainstormsessies, onderzoek en pitch-voorstellen.
- Young zegt in een bijdrage voor Insider dat het grootste voordeel is dat ze met AI-tools haar creativiteit stimuleert en dat ze geen last meer heeft van een writer’s block.
- Lees ook: Topbestuurders van grote Europese bedrijven waarschuwen voor te strenge regels tegen kunstmatige intelligentie
Dit is een persoonlijk essay gebaseerd op een interview met Morgan Young, een 20-jarige content maker. Ze zegt dat tools voor kunstmatige intelligentie haar helpen bij het brainstormen voor nieuwe ideeën en om zichzelf professioneel te presenteren aan bedrijven.
Het interview is licht bewerkt om de lengte en duidelijkheid te verbeteren en later vertaald door Business Insider Nederland.
Ik ben student, werk als stagiair bij een entertainmentbedrijf en maak content voor sociale media. Voor al deze activiteiten gebruik ik generatieve AI-tools. Voor mij zijn ChatGPT en andere chatbots de nuttigste tools die werken met artificial intelligence (AI).
Al drie dagen na de lancering afgelopen najaar begon ik ChatGPT te gebruiken. Daarmee was ik een van de ‘early adopters’.
Toen ChatGPT populairder werd, begon ik artikelen te lezen en er zelf mee te experimenteren om beter te begrijpen hoe ik de technologie kon gebruiken.
Inmiddels gebruik ik kunstmatige intelligentie elke dag om bepaalde taken uit te besteden. Hoewel het me helpt om sommige dingen op mijn to-do lijst af te werken, vermindert het niet noodzakelijk de tijd die ik nodig heb om mijn werk te doen.
Voor mij is het grootste voordeel van het gebruik van AI niet zozeer de tijdsbesparing, maar de verbetering van mijn producten.
AI versnelt het proces van onderzoek en pitchen aan klanten
Mijn belangrijkste platform is LinkedIn, daar plaats ik dingen over mijn generatie - Generatie Z - en ook over studeren en carrière maken. Ik ben een LinkedIn Top Voice en heb meer dan 14.000 volgers. ChatGPT helpt me om content te creëren en mijn online merk op te bouwen.
Bij onderzoek zijn de vragen die ik stel, volledig subjectief. Het is dus lastig om aan te geven of de antwoorden die de chatbot me geeft, juist zijn. Maar ik realiseerde me dat hoe specifieker ik mijn vragen maak en hoe meer context ik geef, hoe behulpzamer en relevanter de antwoorden zijn.
Daarom zijn mijn verzoeken meestal wel twee alinea's lang, met zoveel mogelijk informatie. Maar: ik zorg er wel voor dat ik nooit iets vertrouwelijks prijsgeef aan ChatGPT.
Ik ben AI ook gaan gebruiken om mijn bereik voor [betaalde] samenwerkingen met merken te verbeteren. Het gebruik van generatieve AI-tools heeft me geholpen bij zakelijke communicatie - zoals bijvoorbeeld het opstellen van contracten en het gebruik van formele zakelijke taal. Het zorgt ervoor dat ik professioneel overkom.
Ik experimenteer en gebruik de suggesties die de AI-tool geeft om van te leren. Leren door te experimenteren heeft me geholpen een betere ondernemer te worden en de professionaliteit van mijn merk te verbeteren.
AI helpt om mijn creativiteit te stimuleren
Omdat content op LinkedIn meestal geschreven tekst is, vraagt iedereen me altijd: "Gebruik je generatieve AI om je teksten te schrijven?" Het antwoord is: "Nee."
Maar ik gebruik het wel om ideeën te genereren. Ik heb nog maar weinig last van een writer's block, omdat AI me helpt om op ideeën te komen waar ik anders niet aan gedacht zou hebben, zeker voor wat betreft voor koppen en 'haakjes'.
Ik heb ooit als experiment gekeken of het haakje bij het artikel dat ik zelf had bedacht beter was, of het haakje waar de generative AI-tool mee kwam. Uiteindelijk deed het haakje die de AI-tool had geschreven, het beter.
Bovendien hadden mijn eigen koppen altijd de stijl van een onderwerpregel voor een e-mail - eenvoudig en rechttoe rechtaan. Maar toen ik onlangs een bericht plaatste over "zomerstages voor 2023", gebruikte ik generatieve AI om de kop op twee verschillende manieren te schrijven; als een vraag en als een oproep die de aandacht trekt. Zo kon ik zelf kijken welke ik het beste vond.
AI is goed in het gebruik van sleutelwoorden en buzzwords om inhoud pakkender te maken, wat voor mij handig is omdat mijn hersenen niet altijd op die manier werken.
De dingen die ik met AI genereer, moet ik nog flink bewerken. Mijn bijdragen doet het meestal goed, omdat mensen genieten van mijn brutale, ongefilterde 'Gen Z-stijl' - dat is niet iets wat ik uit AI kan halen.